Školní psycholožka
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D.
kontakt: petradansova@gmail.com
Termíny konzultačních dnů školní psycholožky ve školním roce 2024/2025 jsou vždy v úterý od 8:00 do 11:30 a ve středy od 9:30 do 11:30.
- Konzultace u psycholožky probíhají na základě žádosti žáka, rodiče, pedagoga, případně výchovného poradce nebo metodika prevence. Konzultace je potřeba vždy domluvit předem, nejlépe formou e-mailu. Pro komunikaci lze také využít schránku důvěry, která je umístěná na stěně, po levé straně před vstupem do pracovny školní psycholožky.
- Pracovna školní psycholožky se nachází v levé části budovy, hned po vstupu do školy.
- Osobní setkání žáka je realizováno za předpokladu, že zletilý žák/zletilá žákyně, příp. zákonný zástupce nezletilého žáka/nezletilé žákyně s touto formou souhlasí a podepsal individuální souhlas s činností psychologa.
- Veškerá činnost školní psycholožky je důvěrná a podléhá Etickému kodexu práce školních psychologů, s osobními údaji je nakládáno v souladu se zákonem O ochraně osobních údajů (zákon č. 101/2000 Sb.), v platném znění.
- Poradenské služby školní psycholožky jsou pro žáky školy, jejich rodiče a pedagogy bezplatné.
Oblasti konzultací pro žáky:
- osobní, rodinné nebo jiné vztahové problémy
- psychicky mimořádně náročné situace
- náročné změny spojené s přestupem ze základní školy na gymnázium
- pozice ve třídě, vztahy se spolužáky
- nejistota, tréma, nepřiměřený strach, úzkost, stavy smutku apod.
- výběr dalšího studijního zaměření, kariérová diagnostika a poradenství
- potíže při učení, těžkosti s domácí přípravou na vyučování, hledání vhodného stylu učení, efektivní metody učení
- problém s chováním nebo dodržováním školního řádu, konflikt s některým z učitelů
- potřeba dozvědět se něco sám/sama o sobě nebo potřeba popovídat si s někým nezávislým, nezaujatým
- doporučení kontaktu na jiné odborné pracoviště
Oblasti konzultací pro rodiče a zákonné zástupce:
- u syna/dcery došlo k výraznému zhoršení prospěchu
- u syna/dcery došlo k náhlé změně chování, prožívání
- potřeba poradit s domácí přípravou vašeho syna/dcery na vyučování a s výběrem optimálního učebního stylu
- potřeba poradit při řešení výchovných nebo osobnostních problémů syna/dcery
- potřeba pomoci při řešení obtíží syna/dcery se spolužáky nebo pedagogy
- potřeba poradit s výběrem dalšího studia syna/dcery z hlediska rozumových předpokladů, z hlediska speciálních vzdělávacích potřeb apod.
Oblasti konzultací pro pedagogy:
- potřeba pomoci při řešení aktuální krize žáka
- potřeba pomoci při řešení potíží žáků ve spolupráci s rodiči a zákonnými zástupci
- potřeba poradit při řešení vztahových potíží ve třídě
- potřeba poradit s řešením výukových nebo výchovných problémů žáků
- potřeba konzultovat vhodný přístup k žákovi s podpůrnými opatřeními
- potřeba poradit při zpracovávání individuálního vzdělávacího plánu
O školní psycholožce
- Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. vystudovala psychologii na Fakultě sociálních studií MU v Brně, kde absolvovala také doktorské studium v oblasti vývojové psychologie. Na fakultě působí jako odborný asistent, věnuje se zde výzkumu, zejména výzkumu raného vývoje dětí a rodičovství a výzkumu v oblasti pedagogické psychologie, a vyučuje v předmětech vývojové psychologie, psychodiagnostiky dětí a dospívajících, pedagogické a školní psychologie či psychologie výchovy a vzdělávání. Externě participuje na službě E-psycholog.cz, která se zaměřuje na online screening vybraných psychických poruch.
- Před nástupem na rodičovskou dovolenou pracovala několik let jako školní psycholožka na mateřské a základní škole v Žabčicích, kde se věnovala zejména poradenství pro učitele a rodiče, práci s dětmi se specifickými výukovými obtížemi, s ADHD, poruchami autistického spektra, s dětmi s potížemi v prožívání a chování či práci s třídními kolektivy.
Doplňující informace k pozici:
- Školní psycholožka působí v rámci projektu „Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina II – Učíme se ze života pro život 2“.
- Hlavní náplní práce školní psycholožky jsou konzultace s žáky, pedagogy a rodiči.
- Dle aktuálních potřeb školy se školní psycholožka ve spolupráci s výchovným poradcem a metodikem prevence věnuje také práci s třídními kolektivy, která může být zaměřena například na podporu komunikace, atmosféry spolupráce a zdravých vztahů ve třídě.
- Ve spolupráci s výchovným poradcem školní psycholožka participuje na činnostech spojených s podporou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných žáků. Dále nabízí možnost kariérního poradenství při výběru vhodné vysoké školy.